Waarom je niet afvalt ondanks een calorietekort

“Ik eet de hele week in een calorietekort, maar in het weekend eet ik wat extraatjes. Waarom val ik nou niet af?” ☹️ Dit is helaas een veelgehoorde uitspraak die goed te verklaren is. Het zit namelijk zo:

calorietekort

Cheat days

Je eet de hele week netjes onder je caloriebehoefte, maar op vrijdag en zaterdag heb je ‘cheat days’ waarop je er zo veel overheen gaat dat het gehele calorietekort dat je nodig hebt om gewicht te verliezen is verdwenen. Je gewicht blijft dus stabiel óf je komt zelfs aan. ⚖️ Wat ook kan voorkomen is dat je vaak extraatjes eet waar je je niet van bewust bent. Wellicht kook je onbewust met een dubbele hoeveelheid olijfolie of gebruik je een calorierijke sla-dressing. Dit zijn kleine verschilletjes die uiteindelijk toch kunnen aantikken.

Met de inzet van het voedingsplan zijn cheat days niet nodig, omdat we nooit te laag in calorieën inzetten, waardoor hormonen beter in balans blijven en het beter haalbaar is een kcal tekort aan te houden. Daarnaast biedt het voedingsplan veel variatie en kan zelfs je favoriete eten erin worden verwerkt. Natuurlijk kan dit niet iedere dag pizza zijn, maar als je dit af en toe graag eet, kan dit prima verwerkt worden in het plan! 🍕

×