Het belang van voldoende water drinken

Drink jij dagelijks voldoende water?

Elke dag voldoende water drinken is belangrijk voor je gezondheid. Het zorgt onder andere voor:

  • Opname van vitamines, koolhydraten en eiwitten;
  • Gemakkelijker verloop van enzymreacties;
  • Het verwijderen van afvalstoffen door urineren, transpireren en stoelgang;
  • Smeren van de gewrichten en het beschermen van het ruggenmerg en andere gevoelige weefsels;
  • Behouden van een normale temperatuur;
  • Voorkomen van uitdroging.
water drinken

Hydrateren kun je leren

Voldoende water wordt ook altijd benadrukt ter bevordering van gewichtsverlies. Waarom is voldoende water drinken belangrijk voor gewichtsverlies?

  • Water bevat geen calorieën, dus het kan ook helpen bij het beheersen van het lichaamsgewicht en het verminderen van de calorie-inname wanneer het wordt vervangen voor dranken met calorieën, zoals vruchtensap of frisdrank;
  • Zonder voldoende water kan het lichaam opgeslagen vet of koolhydraten niet goed metaboliseren.

Maar hoe veel water moet je nu elke dag drinken?
De stelregel daarbij voor volwassenen is 35ml per kg lichaamsgewicht. Dat is dus 2,1L bij 60kg en 2,8L bij 80kg. Een goede indicator voor een goede hydratatie is de kleur van je urine. Die zou lichtgeel moeten zijn.

Drink je te weinig? Probeer dan het volgende:

  • Neem een waterfles mee, zorg dat deze altijd binnen handbereik is en vul deze gedurende de dag bij;
  • Drink door een rietje, dan drink je doorgaans meer;
  • Vries een aantal (diepvries veilige) waterflessen in. Neem er een mee voor de hele dag ijskoud water;
  • Serveer water tijdens de maaltijden;
  • Voeg een partje limoen of citroen toe aan je water. Dit kan de smaak helpen verbeteren.

Zo zie je maar, hydrateren kun je leren!

×