8 redenen waarom je stress wilt vermijden

“No stress” – We kennen deze uitspraak maar al te goed. En terecht. Stress is nergens goed voor en moet je willen vermijden. Te veel stress kan leiden tot verschillende gezondheidsklachten en daar zit je niet op te wachten.

stress vermijden

Stress en gezondheidsklachten

De volgende gezondheidsklachten kunnen te wijten zijn aan stress:

  • Hoofdpijn
  • Moeheid
  • Verminderd libido
  • Maag- en darmklachten
  • Slaapproblemen
  • Depressie
  • Gewichtstoename of -afname
  • Minder zin om te sporten

Je zal stress niet altijd aanwijzen als de boosdoener wanneer je last hebt van (één van de) bovenstaande dingen, omdat je het niet altijd doorhebt.

Stress en gewichtsverlies

Stress kan invloed hebben op gewichtsverlies. Terwijl stress er op korte termijn voor kan zorgen dat je eetlust verliest, kan chronische stress het tegenovergestelde effect hebben.

Stress zorgt er op korte termijn voor dat de hersenen een eetlustremmend hormoon produceren dat corticotrofine-releasing hormone (CRH) wordt genoemd. In tijden van stress worden er ook signalen naar de bijnieren gestuurd die hun productie van adrenaline op gang brengen, wat tijdelijk elke drang om te eten onderdrukt als onderdeel van de vecht-of-vluchtreactie.

Aan de andere kant veroorzaakt aanhoudende stress de afgifte van het hormoon cortisol. Dit hormoon verhoogt de eetlust en als de stress niet overgaat, blijven de cortisol- en eetlustniveaus verhoogd.

Als je stresssymptomen hebt, kunnen maatregelen om je stress te beheersen veel gezondheidsvoordelen hebben. Probeer bijvoorbeeld zaken zoals:

  • Regelmatig bewegen;
  • Het beoefenen van ontspanningstechnieken, zoals diep ademhalen, meditatie, yoga, tai chi of massage;
  • Zo veel mogelijk blijven lachen;
  • Tijd doorbrengen met familie en vrienden;
  • Tijd vrijmaken voor hobby’s, zoals een boek lezen of naar muziek luisteren.

Streef ernaar om actieve manieren te vinden om met je stress om te gaan. Inactieve manieren om met stress om te gaan, zoals televisie kijken, internetten of videogames spelen lijken misschien ontspannend, maar ze kunnen op de lange termijn je stress verhogen.

Zorg er uiteraard ook voor dat je voldoende slaapt en een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon hebt. Vermijd tabaks- en drugsgebruik en let op overmatig cafeïne en alcoholconsumptie.

Kortom: goed voor jezelf zorgen heeft een positief effect op je stresslevels!

×