10 tips om beter te slapen

In dit blog ging het over het belang van slaap, maar hoe zorg je er nu voor dat je beter slaapt?

slapen

Hierbij 10 tips om je slaap te optimaliseren:

1. Stel jezelf naarmate je bedtijd dichterbij komt steeds minder bloot aan licht. Dit zorgt voor meer aanmaak van melatonine (= een slaapstofje).

2. Word wakker met een wake up light om de aanmaak van cortisol te bevorderen. Dit zorgt ervoor dat je sneller “ready to go” bent.

3. Geen telefoon vanaf een uur voor het slapen. Dit zorgt voor nieuwe prikkels die je brein vervolgens weer moet gaan verwerken.

4. Leg je telefoon in een andere kamer. Hierdoor check je je telefoon niet meteen zodra je wakker wordt.

5. Lees een boek voordat je gaat slapen. Dit maakt je o.a. slaperig waardoor je sneller in slaap valt.

6. Doe huishoudelijke klusjes voor het slapen gaan. Dit helpt bij het verwerken van je dag.

7. Maak je to-do lijst voor de volgende dag voordat je naar bed gaat. Dit geeft rust.

8. Gebruik donkere gordijnen in de slaapkamer, zodat het pikkedonker is als je gaat slapen.

9. Ga iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed.

10. Drink geen caffeine meer vanaf 8 uur voor het slapengaan en probeer alcohol te vermijden.

×